Werken als chalethost
Het begin van de week
Zaterdag is de wisseldag van onze gasten, een bijzonder intensieve dag. De gasten van de afgelopen week pakken hun spullen en vertrekken, wat hét moment is om het gehele chalet brandschoon te maken voor de nieuwe gasten. Bij aankomst heten we hen welkom met verse koffie en een vers gebakken appelplaatkoek. Na hun lange reis kunnen de gasten hun koffer op de kamer zetten en heerlijk neerploffen op de bank. Terwijl ze bedenken welke piste ze morgen als eerste gaan nemen, vullen de geuren van het avonddiner het chalet. Want het allerbelangrijkste is dat de gasten zich thuis voelen in hun chalet.
Voor het diner houd jij een welkomstpraatje, stel jezelf of jouw team voor, bespreek je de huisregels en proost je op een gezellige wintersportweek in jouw chalet! Tussen de gangen door kun jij als expert van het gebied de gasten wegwijs maken. Waar ligt de leukste alm op de berg? Wat is de mooiste piste? Waar kunnen we het beste een drankje doen na het skiën? Dit zijn allemaal vragen die jij met passie en ervaring kunt beantwoorden! Tijdens een seizoen in onze chalets ontmoet je veel verschillende gasten: gezellige families, uitbundige vriendengroepen, ondernemende bedrijven en nog veel meer. Maar ze hebben allemaal één doel: een heerlijk verzorgde skivakantie!
Veel van onze chalets zijn gevestigd in grote dorpen, waardoor je meerdere collega’s leert kennen. Onze ervaring heeft geleerd dat hier levenslange vriendschappen, relaties én huwelijken uit ontstaan. Dit komt doordat al onze chalet hosts vaak veel gemeenschappelijke interesses hebben: gastvrijheid, sneeuw, après-ski, avontuur, eigenlijk te veel om op te noemen!
Nu weet je hoe de zaterdag eruitziet, maar hoe ziet een ‘normale’ dag er eigenlijk uit? In plaats van het zelf te vertellen, laten we de ervaring van onze oud-medewerkers met jullie delen!
De rest van de week
06:30: Tijd om op te staan en het ontbijt voor de gasten klaar te maken. Je verzorgt een buffet met warme broodjes, beleg, yoghurt, koffie, thee, een special zoals een smoothie of wentelteefjes en iets gemaakt van ei, zoals een spiegelei of een perfect roerei.
07:30: De gasten gaan lekker aan het ontbijt. Dit is voor jou vaak een goed moment om alvast de mise en place voor het dessert van die avond te beginnen. Er worden desserts zoals tiramisu, panna cotta, crème brûlée of cheesecake gemaakt, die vaak meerdere uren in de koeling moeten opstijven.
09:00: Tijd om het ontbijt op te ruimen en de algemene ruimtes en wc’s schoon te maken. Hier ben je meestal een uurtje mee bezig. Vergeet niet zelf snel even te ontbijten, want als er geen tussentijdse schoonmaak of levering van de groothandel op het programma staat is het tijd om te gaan skiën!
10:00: Op dinsdag en donderdag moeten de kamers van de gasten ook een kleine schoonmaakbeurt krijgen. Meestal ben je daar een uurtje mee bezig. Is het een leverdag van de groothandel? Dan zal deze ook rond dit tijdstip plaatsvinden.
16:00: Je komt weer thuis om de gasten te ontvangen. Je zorgt dat er lekker verse koffie en thee klaarstaat en dat de lichten en eventueel kaarsjes aan zijn zodat het chalet weer gezellig oogt. Sommige groepen hebben een Deluxe of Afternoon Tea pakket bijgeboekt. Zij krijgen rond 4 uur extra verwennerij voor de gehele groep.
16:30: Afhankelijk van hoe laat je met de groep hebt afgesproken voor het driegangendiner, begin je rustig aan met de voorbereidingen. Daarnaast is dit een goed moment om de administratie van de dag bij te werken.
19:15: Het merendeel van onze groepen eet rond deze tijd. Je hebt inmiddels de tafels gedekt en vraagt de groep om plaats te nemen. Rond 19:30 serveer je de eerste gang aan je gasten.
21:00: Na een uitgebreid diner, vraag je of de gasten nog een koffie of thee na willen. Inmiddels heb je ook de laatste afwas in de vaatwasser gezet. Voor jou zit de werkdag erop en is het tijd om even bij te komen. Wel is het zo dat als een groep eerder of later wil eten, je ook automatisch eerder of later klaar bent.
Na een aantal weken heb je helemaal je routine gevonden en gaat het super, maar in de eerste weken kan het waarschijnlijk even slikken zijn. Je werkt veel en het kan als zwaar worden ervaren. Gelukkig vind je snel je draai en krijg je al snel veel plezier in het werk! Bovendien kun je ook nog eens een groot deel van de dag skiën! Wat een leven!
Begeleiding ter plaatse én vanuit Nederland
Je zal voor ons vanuit Oostenrijk, Frankrijk of Italië opereren. Je zal er echter zeker niet alleen voor komen te staan. Veel mensen zijn je al voor gegaan en kiezen voor nog een seizoen in de sneeuw zodat ze jou uitstekend kunnen helpen! Daarnaast hebben we in iedere regio minimaal 1 regiomanager werken. Zij hebben allemaal tips en tricks en weten persoonlijk hoe het is om een chalet te runnen, zij hebben namelijk vaak al eens een seizoen gewerkt voor Wens Chalets.
Daarnaast heb je natuurlijk ook contact met het hoofdkantoor van Nederland, deze opereert vanuit Nederland. Wij streven ernaar om minimaal één keer per week contact met jou te zoeken. Hierbij vragen we zaken zoals hoe het met je gaat? Lopen jullie nog tegen bepaalde dingen aan? Zijn er bijzonderheden komende week, denk bijvoorbeeld aan een verjaardag van één van de gasten? Maar zij delen ook graag successen met jullie! Lovende enquêtes van gasten, goede inkoopbudgetten, noem het maar op! Je bent het gezicht van Wens Chalets en wij assisteren jullie op de meest mogelijke manieren!
Kort samengevat:
Hopelijk heb je inmiddels een beter beeld gekregen van alle werkzaamheden als chalethost. Hieronder nog even kort samengevat wat er verwacht wordt van jou:
– Verzorgen van een heerlijk ontbijt;
– Schoonmaken en schoonhouden van het chalet;
– Verzorgen van een driegangendiner;
– (Online) inkopen doen bij de groothandel;
– Nauwkeurig bijhouden van de administratie;
– Spieren kweken door sneeuw te schuiven;
– Contact met gasten, zowel voor als tijdens hun vakantie.